torsdag 7 oktober 2010

Flyttad från IVA till avd. 8

M ringde i morse strax före kl. 7 och verkade mycket piggare. Han ville att jag skulle ringa och avboka en lunchträff han skulle ha idag med några kurskamrater från företagsekonomin. Det hade han koll på. Efter att jag lämnat barnen på dagis och i skolan åkte jag till sjukhuset. M är hyfsat pigg men vissa saker fungerar inte. Han har t.ex. väldigt svårt för att resa sig ur sängen själv. Han har varit rätt stel sista tiden, men han har ju ändå klarat sig själv. Han rör sig överhuvudtaget som en gammal man just nu.

På förmiddagen flyttades M till avd. 8, en medicin/stroke-avdelning. Samma avdelning han låg på ett par dygn i början på mars innan han flyttades till neurokirurgen i Solna. Inte någon vidare miljö att vara i. Nästan alla är äldre strokepatienter. Fördelen med att M är här är förstås att det är nära för oss när vi ska hälsa på, men miljön i Solna är mycket trevligare och där har han sin neurolog också.

Det var väldigt svårt för läkaren här att få tag i M´s neurolog, men när han väl fick det blev det en del tillägg i medicineringen. Mer kortison, vet inte om det är en stor engångsdos, eller om den dagliga dosen ska höjas. Något krampförebyggande läkemedel som infusion och så ska Keppradosen dubblas (Keppra = epilepsimedicin). M får ligga kvar här ett tag till, vi tar en dag i taget. Som han är nu tycker jag inte att han kan åka hem och det verkar inte läkaren heller tycka.

I morse mailade jag till skolsköterskan och berättade vad som har hänt. Jag var där med A förra veckan och vi pratade om att jag skulle höra av mig om det hände någonting särskilt. Hon mailade tillbaka att hon skulle gå ner och prata med A under dagen. Jag har också ringt M´s kurator och lämnat meddelande om att jag vill att barnen ska få komma och prata med henne eller någon annan kurator. Annars var barnen ok i morse. I eftermiddag när jag har hämtat dem tänkte jag att vi skulle åka tillbaka hit till sjukhuset och hälsa på M.

2 kommentarer: