söndag 2 maj 2010

Mardrömmar och ögoninflammation

I natt sover jag oroligt. Drömmer om M´s eventuella död och hur det i så fall blir mot slutet. Blir han handikappad, personlighetsförändrad och hur i så fall. Vet inte riktigt varför det kommer upp nu. Läste några korta rader om detta igår, kanske var det det jag läste som triggade igång detta. Mellan drömmarna ligger jag vaken och tänker på samma sak. På förmiddagen tycker jag att drömmarna dröjer sig kvar i medvetandet och jag känner mig låg. Annars när jag är vaken försöker jag följa min psykologs råd att välja mina tankar och inte tänka på döden, men det är svårt att styra sina drömmar nattetid.

M har fått ögoninflammation i vänster öga. När han vilat efter dopet igår börjar det komma ut varklumpar hela tiden. Vi tvättar med bomullsrondeller med ljummet vatten. När M vaknar idag är ögat helt igenmurat, men efter tvätt har det inte kommit mer var. Det rinner bara vanlig tårvätska så det verkar vara på bättringsvägen. Jag och A åker ändå till apoteket efter lunch och köper ögonbad, steril fysiologisk koksaltlösning.

Det är soligt väder och vi sitter på baksidan i solen och fikar på eftermiddagen, lite kallt är det när det blåser, men annars är det skönt. För exakt ett år sedan satt vi också på baksidan och då var det helt vindstilla och väldigt varmt. Trädäcket var nästan färdigt då och vi hade kompisar på besök. Det blev flera sköna timmar i solen den eftermiddagen.

Efter fikat åker vi till Plantagen och köper 8 säckar täckbark som vi lägger på marken i ett buskage som vi har på tomten. De 8 säckarna räcker inte långt så vi behöver köpa fler. Vet inte hur många säckar täckbark vi spred ut där förra året, men under vintern har det skjunkit undan ganska mycket så det behöver fyllas på.

I morgon är det ny vecka. I morgon ska M försöka få tag i sin neurolog, dr. S, igen och diskutera hur vi ska göra med Celebra. Om det finns någon annan s.k. cox-2-hämmare (som Celebra är) som M kan prova vill han gärna göra det. Jag har sökt en del på nätet efter studier på både Valcyte och Celebra, men det ligger inte så mycket ute. Det lilla som finns gör oss dock mer angelägna om att M ska få prova en annan typ av cox-2-hämmare som han tål om det finns en sådan. Det skulle vara intressant att ta del av de studier som gjorts på KS, vi hoppas att dr. S kan hjälpa till med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar