torsdag 6 maj 2010

Celebraproblemet fortsätter

Under gårdagen är jag hemma med E hela dagen. Hans ögoninflammation är kanske något bättre, men inte helt bra. M åker till stålningen efter att jag har lämnat A på dagis. Efter ett par timmar ringer M hem och talar om att kontaktsjuksköterska C har ringt och hon säger att dr. S sa till dr. P när dr. P kontaktade henne att hon inte vill skriva ut något alternativ till Celebra för att Celebra är bara en studie och det skulle förstöra utvärderingen av detta om hon skrev ut någonting annat. Jag fick höra detta i typ fjärde hand så jag vet inte om det verkligen var så hon sa, jag tycker det låter helt otroligt. Så hennes studie och utvärderingen av den är viktigare än M´s liv? Dessutom har vi inte fått information om att det är en studie. När jag läste klinisk prövningsmetodik på Universitet fick vi lära oss att det är väldigt viktigt att patienten ska ge sitt samtycke till att delta i en klinisk studie. Nu skulle ju M naturligtvis tackat ja till att vara med, men det är principen, vi borde fått veta att det bara var en studie.

När M kommer hem från strålningen försöker han få tag i dr. S genom kontaktsjuksköterska M på neurologen. Vi mailar även dr. S och berättar om det vi har läst om effekten av cox-2-hämmare på hjärntumörer och att vi tycker det är helt fel att M inte får chansen att ta en annan cox-2- hämmare. Lite senare på eftermiddagen ringer kontaksjuksköterska M och säger att dr. S har jour och att hon kan ringa M först på tisdag. Då har det gått ytterligare en vecka. Dessutom hade kontaktsjuksköterska M fått för sig att det är Temodalen M har fått utslag av. M och jag pratar mycket om det här fram och tillbaka, jag läser lite mer på nätet och jämför olika cox-2-hämmare, biverkningar och interaktioner mellan t.ex. Voltaren, som också är en cox-2-hämmare, med de andra läkemedlen som M redan tar. Tack och lov för att man är farmaceut och kanske har lite lättare för att hitta information och kunna granska den. Det slutar med att jag åker till apoteket när A är på gympan och köper en ask Voltaren som M provar. Den får han inte prickar av. Nackdelen med Voltaren är att den inte är en selektiv cox-2-hämmare och därför ger andra typer av biverkningar än t.ex. Celebra. Vanligast är magsår. Vi får prova och se. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte gör vad jag kan nu och det senare, när det är försent för M, visar sig att effekten av cox-2-hämmare är väldigt viktig och har stor effekt på överlevnaden hos hjärntumörpatienter.

Idag mailar jag till en kompis som är doktor i farmaci. Han är forskare på samma företag jag jobbar på och jag har känt honom i nästan halva mitt liv. Jag ber honom söka efter artiklar om studier på cox-2-hämmare och hjärntumörer. Kan vara bra att ha lite mer på fötterna nästa gång det är läkarbesök.

För några veckor sedan var vi så otroligt nöjda med vården på KS och det är vi till viss del fortfarande, kontaktsjuksköterska C är fantastisk, men man märker att så fort allting inte går som på ett snöre funkar det inte riktigt lika bra.

Om en stund kommer svärmor och då ska jag åka och jobba några timmar, det kommer fortfarande lite gult ur E´s ögon så han är hemma idag också. A är på dagis. De skulle gå och hälsa på i skolan idag. Hon ser verkligen fram emot att börja på 6-års. Hoppas det blir lika bra som hon tänkt sig.

10 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag råkade trilla in på er blogg av en slump. Fastnade och har suttit här och läst från ditt första inlägg. Jag sökte på nätet för att min man har gått med huvudvärk nu i några månader, han tror jag iaf är rädd för vad han ska behöva höra hos en läkare slår bara bort det och åker inte iväg för ett läkarbesök. Iaf det var då jag kom in på din sida.
    Jag kan verkligen inte ens förstå eller sätta in mig i er sits. Men mina tankar går till dig, din man och era barn.
    Jag finner inte några ord men jag sänder styrkekramar till er alla.
    Kram Anki

    SvaraRadera
  2. Skickar också en kram genom rymden till er. Livet är fasen inte lätt. Kram, C

    SvaraRadera
  3. Hej Anki,
    Tack för ditt inlägg. Enbart huvudvärk är sällan symptom på hjärntumör, men det bör absolut kollas upp. Hör gärna av dig om hur det går.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hej C,
    Hoppas det är bra med dig. Hur går det för er?
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Hej Maria,
    Tänker på er varje dag!, känner precis igen det att veckorna bara fick gå och man inte fick den insats (medicin) man ville ha omgående. Hoppas att ni får en bra samtal med Dr S snart. Min uppfattning är att hon alltid gjorde sitt yttersta för att ge bästa behandling. Fast det tog tid ibland. Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Hej igen!
    Tack för att du svarade på min kommentar.
    Efter att googlat och läst en hel del så kanske jag inte är lika orolig mer. Men jag ringer läkare och skaffar en tid till honom. Vill ändå kolla upp så allt är ok. Han har dubbelseende och yrsel, inte hela tiden men ganska ofta. Tror inte han är helt ärlig mot mig heller för att jag inte ska vara orolig. Vi har varit tillsammans 10 år och han aldrig besökt en läkare under dom åren, tror att han har lite fobi...
    Tack igen för att du tog dig tid att svara.

    Anki

    SvaraRadera
  7. Hej Maria!
    Verkar som M och min far slutar med behandlingen samma vecka 18/5.Sen följer återhämtning i 4 v.Hoppas att det blir en bra tid och att strålning och cyt verkligen har "tagit".Kämpa på, det gör vi.
    kram Camilla

    SvaraRadera
  8. Hej Camilla!

    M ligger en vecka efter din pappa. Han gör sista strålbehandlingen den 25/5. Vet du när han ska göra första kontrollröntgen efter det? Hur är det med honom nu?

    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Tack för att du skrev om din kommentar på senaste inlägget, hade nog inte hittat det annars. Tack själv, har läst ungefär halva din blogg nu och känner på en gång att jag gärna följer den.

    Kram C

    SvaraRadera