tisdag 18 maj 2010

Överlevnadsstatistik

I dag jobbar jag på förmiddagen, sedan hämtar jag sushi precis som förra tisdagen och åker upp till KS. Efter lunch träffar vi dr. P och kontaktsjuksköterska C. Dr. P är på vippen att sätta in kortison eftersom M har fått de biverkningar han har fått, men väljer att avvakta. M ska ringa C om det blir värre i veckan. Vita blodkropparna är låga nu också, men inte så låga att det blir antibiotika. Vi pratar lite om Voltaren och Avastin, en antikropp som används vid vissa cancerformer. Avastin hämmar kärlnybildningen. Vid hjärntumörer används Avastin endast vid återfall just nu. Vi försöker också klämma ur dr. P någon form av statistik över överlevnad. Precis som dr. G tycker hon inte att hon kan svara på det för att det är så väldigt individuellt. Det man kan utläsa ur KS eget vårdprogram för hjärntumörer är att medelöverlevnaden är ca 2-3 år för patienter som är 35 år eller yngre. 25% lever efter 5 år.

På eftermiddagen hämtar jag barnen, sedan blir jag lite trött och ligger på soffan och vilar lite medan M och barnen är ute. Nu ikväll har jag varit ute på en liten joggingtur. När jag kommer hem känner jag mig helt rensad i huvudet.

2 kommentarer:

  1. Hej! detta är till dig Maria.
    Det här är första gången jag skriver så här och vet inte hur jag ska göra?
    Jag vill i varje fall får kontakt med dig Maria som likvärdig patient. jag skulle vilja ha någon att prata med som har samma grad av cancer.
    Jag har mycket Hög maligna tumörer grad IV
    Har gjort 2st OP och en gamaknivstrålning.
    Nu har dom kommit tillbaka 2st en på tre cm och en på 1cm. totalt har jag nu haft 6st.
    Du kan få kontakt med mig på facebook. sök på dinsmed@live.se
    Där ser du lite vem jag är och vad jag har för familj.
    Ta hand om dig och nu hoppas jag på svar.
    Hälsningar
    Robban

    SvaraRadera