måndag 19 april 2010

En heldag på Radiumhemmet

Idag har M rejält ont i huvudet när han vaknar på morgonen. Jag misstänker att det beror på joggingrundan igår och för lite vätska efter. Efter ett par Alvedon och mycket vätska blir det mycket bättre. Jag lämnar på dagis och hinner till jobbet i god tid till morgonmötet 08:20.

Efter lunch åker jag upp till KS för att vara med när M träffar kontaktsjuksköterska C igen. Både jag och M har glömt bort att vid dessa besök som återkommer varje vecka är det på strålbehandlingen vi håller till och inte inne på Radiumhemmet. Som tur är råkar C gå förbi väntrummet på Radiumhemmet när jag sitter och väntar på M. Vi pratar om huvudvärken som C nog också tror beror på att M kanske blev lite för varm igår. Doktorn har ju faktiskt sagt att man inte ska bli för varm under strålbehandlingen och 1 år framåt, men jag har tänkt mest på bastubad och att sitta i stekande sol. Självklart gäller det även att bli för varm och svettig vid en joggingtur. Nu kanske M kan gå med på att gå raska promenader istället för jogging som jag har försökt få honom att hålla sig till hela tiden. Kollar även M på prickar, vilket det inte syns till några fastän han tagit 3 Valcyte totalt. Det borde komma snart, annars är det nog inte Valcyten han fått prickar av. Idag tar M blodprov också som han ska göra varje måndag. De har inte hunnit analysera allt när vi är hos C, men det som är gjort ser bra ut. Ett kuratorsbesök hinner M med idag också. Vi har inte hunnit prata någonting om vad som diskuteras idag.

När vi kommer hem hämtar jag barnen och M går och vilar, han är trött idag. Han har varit lite tröttare några dagar nu. Sedan på eftermiddagen och nu i kväll jobbar jag hemifrån. Nu tänkte jag stänga ner för dagen och kolla lite på "Det kungliga bröllopet".

2 kommentarer:

  1. Lite märkligt när jag läser din blogg för jag inser hur olika besked vi har fått på vägen. Jag fick aldrig veta att jag skulle undvika alkohol under strålningen. Jag äter ingen Valcyte eller annan medicin med cellgiftet.Jag har aldrig hört något om att jag ska undvika att bli varm under det första året efter strålningen.

    Kram,
    Annette

    SvaraRadera
  2. Jag har också förstått att behandling och information kan skilja sig mellan sjukhus och landsting. Just Valcyte och även Celebra kanske du ska fråga din läkare om. De har gjort en studie på dessa läkemedel här på KS och de ökar oddsen. Hur mycket vet jag inte, men även om det bara är några procent är det i allafall värt att ta dem. Om du vill veta hur dessa läkemedel funkar kan du läsa i inlägget som heter Diagnos. Hittar du det inte, maila mig så ska jag skriva ner det, mailadressen står till höger. Det står inte i FASS.
    Lycka till och Kram.
    /Maria

    SvaraRadera