lördag 17 april 2010

Veckovila

Under fredag förmiddag är jag med M på KS för hans strålbehandling. Det är inte så mycket folk så tidigt på dagen så M får ta sin Temodal direkt när vi kommer dit. Han har datorn med sig och sitter och spelar något spel under den timmen som ska gå mellan Temodalet och strålningen. När M går in i strålbehandlingsrummet är det jag som sitter och spelar spel. Efter strålningen har M tid hos kontaktsjuksköterska C. Han har fått en extra tid för att se hur det har blivit med utslagen. Utslagen blev mycket bättre ett par dagar efter att han slutat med Valcyte och Celebra och försvann såklart helt när han blev tvungen att ta kortison mot illamåendet i tisdags. Kortisonet har nu trappats ut igen och i morgon, söndag, ska han prova att börja med Valcyte igen och se vad som händer. Kommer prickarna tillbaka ska han sluta med Valcyte igen. Efter strålbehandlingens slut ska dr. S fundera på om hon kan hitta på någon lösning. När vi är hos C pratar vi också om M´s mage. Ondansetron kan göra att man blir tvärförstoppad, särskilt om man tar det varje dag under en längre tid som M kommer att göra. M har fått Movicol utskrivet som är ett pulver man löser i vatten. Det motverkar förstoppning. C berättar att man kan ta två påsar 3 gånger om dagen om man behöver. "Men det är inget man börjar med för då blir det ett riktigt vulkanutbrott" säger hon, vilket leder till att vi gapskrattar alla tre. Skönt med människor med humor trots allvaret bakom.

Min mamma skjutsar A till dagis en liten stund på förmiddagen eftersom A´s fröknar som hon ska ha i förskoleklassen till hösten ska komma på besök.

Under eftermiddagen jobbar jag hemifrån, det går bra trots att barnen är lediga från dagis. Min mamma är ju här och underhåller dem. De gör bl.a. gipsfigurer som de sedan målar. På kvällen träffar jag mina kollegor på en restaurang här i stan. Det finns sushi så det tar jag, är inte sugen på så mycket annat just nu. Efter maten går vi vidare till ett annat ställe och dricker drinkar. Jag kör bil så det blir alkoholfria drinkar för mig, men gott ändå. Det är en jättetrevlig kväll och jag känner att jag är så glad för mina arbetskamrater. Alla är verkligen mysiga.

Det har gått bra hemma också. M mår bra och är pigg, kanske lite tröttare framemot kvällen. Illamåendet är ingenting han känner av överhuvudtaget sedan han började med Ondansetron. Nu är det vila från strålningen över helgen, på måndag är det dags igen.

1 kommentar: