torsdag 8 april 2010

Rehab

Torsdagen den 11/3 får M sjukresa från Karolinska sjukhuset till Stockholms sjukhem där han ska rehabiliteras efter operationen. Jag möter upp på Stockholms sjukhem vid 11-tiden. Det är svårt att få parkering även här så M har redan hunnit komma när jag har lyckats bli av med bilen. De har tagit av bandaget runt huvudet. Agrafferna är kvar (14 stycken), men det ser bra ut.

Pratar ganska snabbt med en sjuksköterska. M vill åka hem, han är så less på att ligga på sjukhus och ser inte nyttan med att vara där. Efter lunch kommer läkaren. Hon är inte så pigg på att släppa hem M. Hon vill prata med M´s neurolog och kirurg på Karolinska först. I remissen står det att M ska tränas av logoped och ev. sjukgymnast och vila sig efter operationen. Efter att läkaren på Stockholms sjukhem har pratat med neurologen beviljar hon permission från fredag till måndag morgon, men M får stanna över natten till fredag. Jag åker hem och hämtar barnen och min mamma. Barnen har inte träffat sin pappa sedan i söndags så det är dags. Bra för dem att se var pappa är också så att de fantiserar ihop någonting om vad sjukhus kan vara.

Vi stannar till efter middag med M, jag går till McDonalds och hämtar mat. Barnen leker med sängen på M´s rum som går att hissa upp och ned. När vi ska åka hem blir A jätteledsen och vill stanna kvar hos pappa eller så ska pappa följa med hem. Hon tycker pappa har varit tillräckligt på sjukhus. Situationen känns väldigt jobbig, mest för att vi hade önskat att barnen skulle slippa vara i den här situationen överhuvudtaget. Skönt att A visar sina känslor och inte håller inne med dem dock.

På fredagen åker jag tillbaka till Stockholms sjukhem och hämtar M när han ätit lunch. Han får små kuvert med medicin med sig hem. Tar det bara lugnt hemma. Hämtar sushi på kvällen. Jättegott!

Lördagen den 13/3 åker jag och M och handlar lite mat, sedan tar vi en promenad. Agnes gör en påse med postit-lappar och en kapsyl i. Påsen är pappa, tror jag, och kapsylen är en tumör som hon opererar ut. Hon är fiffig den lilla tjejen. Intressant att se hur hon bearbetar det här. Jag får lite magkatarrkänningar på em, vilar lite, sedan åker jag med A till ortopisten för att kolla hennes syn. Känner mig matt och trött och har ont i magen. Det går bra hos ortopisten. A ska tillbaka dit i slutet av året och ev. slipper hon glasögonen då. Varje gång någon pratar om framtiden tänker jag på om M finns kvar då. Åker tillbaka till vår stad och handlar lite servetter, ballonger och annat till A´s kalas nästa helg.

När vi kommer hem igen har svärföräldrarna kommit. Låter alltid som om det är minst dubbelt så många personen som det verkligen är när de är där. Jag känner mig stressad och behöver lugn och ro så jag uppskattar inte det sällskapet just nu även om jag förstår att M och hans föräldrar vill träffa varandra. Efter middagen är det dags för min mamma att åka hem så svärfar skjutsar henne till tåget och åker sedan själv hem. Svärmor är kvar.

På söndagen den 14/3 vaknar jag med vad jag tror är magkatarr. Smärtan kommer i attacker. Jag tar Novalucol, men det hjälper inte. Går och vilar när resten av gänget åker en sväng med bilen till K-rauta och till biltvätten. Senare på em känns magen bättre. M, E och jag åker en sväng till Coop för att köpa skrivarpapper. Måste kopiera sjukintygen och skicka in.

M vilar efter lunch varje dag. Det är bra, han behöver hämta krafter inför den behandling som han troligtvis kommer att gå igenom senare.

Måndag morgon åker M tillbaka till Stockholms sjukhem med sjukresa. När jag och svärmor lämnat barnen på dagis vilar jag i 3 timmar, men känner mig ändå jättetrött efter. Åker upp till M efter lunch och är med när han tränar med logopeden. Det går bra tycker jag. Efter det kommer en sjuksköterska in för att mäta blodsockret. Berättar att de har ringt från Karolinska och att de har provresultat från analysen av tumören. Kl. 14 på tisdagen den 16/3 ska vi vara på KS och prata med neurologen. Blir jättenervös och börjar genast analysera vad det betyder att provresultatet kom så snabbt. Trodde inte det skulle komma denna veckan. M och jag går en promenad på em, han är pigg, men jag har ont i huvudet som jag har nästan varje dag. Tar Ipren och Alvedon, sedan försvinner det. Jag åker hem och äter middag hemma, sedan tar jag en promenad på kvällen med en kompis. Mycket cancersnack blir det…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar