onsdag 14 april 2010

Mer illamående

Precis när jag skrivit gårdagens inlägg var det dags för M att springa till toaletten igen. Pratade med jourhavande läkare på onkologjouren och vi bestämmer att M ska ta 8 kortisontabletter. Efter det går vi och lägger oss. M sover gott hela natten förutom att han ställer larmet på kl. 2 för att ta 2 Primperan till. På morgonen mår han bra. Frukosten får han behålla. Jag lämnar barnen på dagis och M åker till KS för strålbehandlingen. Jag lämnar meddelande till kontaktsjuksköterskorna på onklogmottagningen. De ringer upp 09:40. Då ska jag fråga hur vi ska göra, om vi kan få t.ex. Zofran att ha i reserv. Så här kan vi ju inte ha det varje dag i 6 veckor.

Själv mår jag inte bra och har inte kunnat sova särskilt mycket, kan inte varva ner. Min läkare på husläkarmottagningen har erbjudit mig något lugnande eller sömntabletter förut, men jag har tackat nej. Nu känns situationen ohållbar, jag måste åtminstone få sova, så jag har ringt nu på morgonen och kommit upp på en telefonlista som läkaren kommer att gå igenom under dagen.

6 kommentarer:

  1. Jag hoppas att ni får in en rutin snart som gör att ni båda vet hur ni ska hantera medicineringen och illamåendet. Jag har själv varit nästan helt förskonad från kräkningar även om det har varit mycket illamående.

    Kram och lycka till,
    Annette

    SvaraRadera
  2. Kul med en kommentar :-). Han har fått någon Zofran-kopia nu, hoppas det funkar bättre. Har du provat Primperan? Antar att det inte funkade för dig i så fall.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Primperan har jag aldrig provat. Möjligen på sjukhuset i samband med operationen men inget jag minns.

    Och kom ihåg att du alltid är välkommen att höra av dig. Jag lämnar min mail även här:

    annette.axmacher@gmail.com

    Kram,
    Annette

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hittade till din blogg igår genom en kommentar på Vimmelmammans blogg om jag inte minns fel.

    Primperan fungerade hyfsat för mig under cytostatikabehandling, när jag orkade ta dom. Har för mig att jag fick ta upp till 6 stycken per dag? När jag var på sjukhuset fick jag kortison utöver det.

    Hoppas du och familjen mår så bra ni kan mitt i allt kaos!

    SvaraRadera
  5. Tack Annette! Jag kommer säkert att ha massor av frågor framöver. Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Hej Sofie! Tack för att du tittade in. Ondansetron verkar funka mycket bättre. Får se hur det går idag. Ska titta in på din blogg också. Kram Maria

    SvaraRadera